|

Rys.0 Dokumentacja odręczna anteny
Prezentowana antena została wykonana na pasmo KF 80m i mimo swojej niewielkiej długości ok.2,5m jest skuteczna co potwierdziły otrzymane raporty. Oczywiście, że sygnały nie są takie jak w antenach drutowych np.W3DZZ są nieco mniejsze o kilka S-ów ale słychać odległe stacje i nie tylko krajowe i jest możliwość przeprowadzenia łączności z nimi.
Antena może być zamontowana nie tylko w pojazdach czy balkonach ale wszędzie tam gdzie są kłopoty z wystawieniem tradycyjnych anten.

Rys.1 Ryszard SQ3JPP podczas montażu anteny
Teoria
Praktycznie wszystkie anteny mobilowe są krótkimi antenami pionowymi, strojonymi względem ziemi (GP). Anteny takie charakteryzują się niskim kątem promieniowania, który ulega nieznacznemu podniesieniu wraz ze zmniejszeniem długości anteny, w stosunku do długości fali. W tym przypadku niemożliwe jest uzyskanie pełnej fizycznej długości 1/4 fali . W związku z czym brakującą długość należy zastąpić cewką wydłużającą lub pojemnością na wierzchołku promiennika. Wysokość cewki ma wpływ na efektywność anteny. Im wyżej znajduje się cewka tym większa rezystancja promieniowania (powinna,być proporcjonalnie jak największa, a i tak największe straty wystąpią na rezystancji ziemi), która świadczy o skuteczności anteny.
Wykonanie
Istnieją dwie możliwości wykonania i zainstalowania samochodowej anteny:
- Bezpośrednie zamocowanie anteny na dachu i zasilanie u podstawy cewki,
- Cewka zasilania jest po przez maszt, zamocowany na zderzaku, o długości proporcjonalnej do górnej części wibratora
Ja zdecydowałem się na rozwiązanie nr 2.
Mając wiedzę, że wysokość umieszczenia cewki ma wpływ na efektywność anteny oraz stosując się do opisu wykonania przygotowałem maszt o dł 1,2m po starej 1/2 fali antenie CB. Maszt wsporczy o średnicy 28mm przymocowałem wg własnego patentu do płyty stalowej ocynkowanej o rozmiarach 800mm x 400 mm (rys.2 i 3) tak abym mógł antenę postawić na ziemi oraz wykorzystać bagażnik dachowy na samochodzie.

Rys.2 Mocowanie masztu wsporczego

Rys.3 Mocowanie masztu wsporczego
Następnie przystąpiłem do nawinięcia cewki wydłużającej.
Cewkę wydłużającą nawinąłem na rurce z tworzywa sztucznego o długości 30mmm i średnicy 40mm, drutem nawojowym DNE – 0,9mm nawijając 160 zwojów na długości karkasu 250mm. Następnie całość zabezpieczyłem kawałkiem tworzywa owijając taśmą izolacyjną przed warunkami atmosferycznymi i uszkodzeniami mechanicznymi. (rys.4 i 5)

Rys.4 Schemat nawinięcia cewki

Rys.5 Wykonana cewka wydłużająca
Wibrator nad cewką składa się z łącznika oraz promiennika. Promiennik można wsuwać oraz wysuwać z łącznika, a przez to dostrajać antenę do rezonansu na każdej częstotliwości. W praktyce promiennik o dł. 1000mm okazał się za długi i musiałem go skrócić na dł. 900mm. Pod czas strojenia anteny zaczął okazało się, że promiennik wchodzi w cewkę i pracuje jak rdzeń.
Łącznik został wykonany z rurki miedzianej o dł. 300mm i średnicy 10mm. Natomiast promiennik to drut hartowany ze stali nierdzewnej o średnicy 3mm. (rys. 6 i 7)

Rys.6 Łącznik i promiennik

Rys.7 Połączenie łącznika i promiennika
Całość skręciłem i przylutowałem do "gorącej" żyły kondensator 1nF/3kV.
Jestem QRV
Wyposażony w antenę, transceiver Yease FT-897D ze skrzynką antenową FC-30 oraz reflektometr Diamond SX600 i analizator antenowy MFJ-296 wyruszyłem moim BMW (Bardzo Małym Wozem) model 126p w teren.
Uruchomienie instalacji antenowej, zamontowanej na bagażniku dachowym pojazdu, rozpocząłem od etapu strojenia:
- Połączenie anteny z analizatorem anteny
- wysunięcie pręta wibratora na maksymalną długość,
- ustawienie na analizatorze częstotliwości 3,7MHz
- wsuwanie wibratora do momentu, SWR osiągnie minimalna wartość
Mając świadomość występowania pojemności w wyniku powyższego montażu anteny, pomiary okazały się zaskakujące - antena stroi się bez skrzynki bardzo dobrze (SWR poniżej 2) choć wąsko: 30kHz.
Zadowolony z wstępnych pomiarów podłączyłem transceiver ze skrzynką antenową i ogłosiłem QRV na paśmie 80m (rys.8). Najpierw usłyszałem stacje z okręgu 6 i 2 ale w miarę upływu czasu zaczęły pojawiać się stacje z pozostałych okręgów. Pierwsze QSO i raport 5/8. Kolejne łączności to raporty od 5/6 do 5/9+. Od Bogdana US7WW dostałem 5/7. Rewelacja.
Oczywiście, zgodnie z teorią rozchodzenia się fal radiowych, stacje pracujące poniżej 80km były praktycznie na poziome szumów i ja również byłem tak odbierany.
Pracując ze skrzynką (ATU) zauważyłem, że antena stroi się szerzej bo 60kHz.
Następnie postawiłem antenę praktycznie na ziemi izolując ją czapką (rys.9). I tu udało mi się osiągnąć najmniejszy SWR 1:1.4. (rys. 10)

Rys.10 Wyniki pomiarów SWR

Rys.8 Praca z "dachu"

Rys.9 Praca z "ziemi"
Wnioski i uwagi

Rys.11 Opinia wykonawcy Ryszarda SQ3JPP
W wyniku przeprowadzonych prób w terenie okazało się, że antena jest skuteczna zwłaszcza gdy zainstalowana jest na poziomie gruntu. Jednak ze względu na wąskie strojenie i aby utrzymać najwyższą skuteczność anteny w miarę zmiany częstotliwości należy często przeprowadzać procedurę strojenia.
Na zakończenie należy sobie uświadomić, że krótka antena samochodowa nigdy nie będzie pracowała tak skutecznie jak antena drutowa. Wskazania S-metra są o ok. 2 S niższe.
Jednak prosta konstrukcja, jej gabaryty, koszt wykonania, skuteczność i ciągła gotowość do pracy jest podczas wyjazdów wakacyjnych jest nieoceniona.
Pytania należy kierować na adres: SQ3JPP@o2.pl
Bibliografia
- Poradnik antenowy dla krótkofalowców amatorów i służb specjalnych.
Jacek Matuszczyk SP2MBE, WKŁ, wydanie 2 Warszawa 2002
Inne wykonania
Specjalne podziękowania dla kolegi Krzysztofa SP3HLZ za udostępnienie materiałów źródłowych, wynalezienie w internecie zdjęć innych wykonań i dystrybucję mojego opracowania.
Ryszard SQ3JPP |
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
CallBook | 
|
Forum krótkofalarskie | Forum 1 |
Contest Forum SP3KEY | Forum SP7PKI | Forum sympatyków DIGI |
Giełda sprzętu |
Giełda QRZGiełda RadioSerwisOpinie i zakupy |
Silent Key OT PZK 32 | CZEŚĆ ICH PAMIĘCI
Zgłoszenia lub dane do uzupełnienia proszę wysyłać na adres: SQ3JPD@o2.pl
|
Logowanie |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|